Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden – All4Interior

Artikel 1 Algemeen

1.1 Definities
a. Opdrachtnemer: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, All4Interior, een eenmanszaak, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 94089957, gevestigd aan Raaigras 35, 3648 JA, Wilnis.
b. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Opdrachtnemer een Overeenkomst van Opdracht sluit.
c. Opdracht: de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer.
d. Overeenkomst van Opdracht: elke afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het verrichten van ontwerp- en projectwerkzaamheden door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever.
1.2 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en Opdrachten die Opdrachtgever sluit met de Opdrachtnemer.
1.3 Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze nadrukkelijk schriftelijk door Opdrachtnemer en Opdrachtgever zijn overeengekomen.

Artikel 2 Totstandkoming van de opdracht

2.1 Een Opdracht aan Opdrachtnemer komt tot stand wanneer er tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever een Overeenkomst van Opdracht is gesloten.
2.2 Een Overeenkomst van Opdracht kan schriftelijk, mondeling of elektronisch tot stand komen.
2.3 Bij het aangaan van een Overeenkomst van Opdracht met Opdrachtnemer geeft Opdrachtgever te kennen akkoord te gaan met alle genoemde punten van deze Algemene Voorwaarden.
2.4 Deze Algemene Voorwaarden staan te allen tijde aan Opdrachtgever ter beschikking via de navolgende webpagina van Opdrachtnemer: www.all4interior.nl. De offerte bevat een duidelijke verwijzing naar de vindplaats van deze Algemene Voorwaarden op de website van Opdrachtnemer. Opdrachtgever erkent dat hiermee de Algemene Voorwaarden ter hand zijn gesteld door Opdrachtnemer. Op verzoek van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer een kopie van de Algemene Voorwaarden kosteloos verstrekken.
2.5 Op alle Opdrachten gesloten met Opdrachtnemer is het Nederlandse recht van toepassing.

Artikel 3 Uitvoering van de opdracht

3.1 Opdrachtnemer zal de Opdracht naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Opdrachtgever realiseert zich dat opdrachten die Opdrachtnemer verstrekt, resulteren in een creatief proces waarbij Opdrachtnemer de voorkeuren van Opdrachtgever zo goed mogelijk probeert te vertalen naar een concept. Uit de met Opdrachtgever gesloten Overeenkomst van Opdracht vloeit voor de Opdrachtnemer een inspanningsverplichting voort.
3.2 Opdrachtnemer opereert als vertrouwenspersoon en raadgever van Opdrachtgever. Hierbij vertrouwt Opdrachtnemer op de correctheid en volledigheid van de door of namens Opdrachtgever verstrekte gegevens, bescheiden, inlichtingen en/of materialen. Mocht tijdens de uitvoering van de Opdracht blijken dat deze informatie onvoldoende, te laat of niet correct was en aanpassingen van de Opdracht noodzakelijk zijn, dan komen de bijkomende kosten die daarvan het gevolg zijn als meerwerk voor rekening van Opdrachtgever. Bij een aanpassing, na uitlevering, op aanvraag van Opdrachtgever worden er kosten in rekening gebracht op basis van het aantal werkuren van het meerwerk. Algemene tekeningen die bijvoorbeeld op www.funda.nl worden gebruikt, zijn doorgaans onvolledig en daarmee niet bruikbaar voor een behoorlijke uitvoering van de Opdracht.
3.3 Indien en voor zover een behoorlijke uitvoering van de Opdracht dit vereist, heeft Opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Door aanvaarding van deze Algemene Voorwaarden aanvaardt Opdrachtgever tevens de inzet van derden door Opdrachtnemer.
3.4 Opdrachtnemer zal voor haar projecten vooraf een planning afgeven. Voor een optimale uitvoering van de Overeenkomst van Opdracht is het noodzakelijk dat zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever de aangegeven planning hanteren. Een planning zoals hiervoor bedoeld kan aangepast worden als de omstandigheden van het project daartoe dwingen. In dat geval zal Opdrachtnemer Opdrachtgever daarover informeren.
3.5 De door Opdrachtnemer gegeven (ingeschatte) termijn voor oplevering van (deel)resultaten is nimmer als fatale termijn te beschouwen.
3.6 Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn slechts gerechtigd de Overeenkomst van Opdracht op te zeggen indien er sprake is van gewichtige redenen.

Artikel 4 Wijziging van de opdracht

4.1 Indien tijdens de uitvoering van de Opdracht blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering daarvan het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen Opdrachtnemer en Opdrachtgever de Opdracht dienovereenkomstig aanpassen.
4.2 Indien Opdrachtnemer en Opdrachtgever afspreken dat de Opdracht wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de Opdracht worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die Opdrachtgever als gevolg daarvan lijdt.
4.3 Opdrachtnemer is gerechtigd om de (meer)kosten voor wijzigingen in de oorspronkelijke Opdracht aan Opdrachtgever door te berekenen, ongeacht de aard van die wijzigingen en of zij schriftelijk of mondeling door de Opdrachtgever werden aangebracht of in overleg tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever overeengekomen werden. Indien het door de omstandigheden van het geval niet mogelijk is om Opdrachtgever vooraf te informeren over een aanvulling of wijziging in de Opdracht – bijvoorbeeld omdat het verrichten van de aanvullende werkzaamheden geen uitstel toelaat of ernstige vertraging oplevert – is Opdrachtnemer gerechtigd om de aanvullende of gewijzigde werkzaamheden uit te voeren zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtgever.
4.4 De gevolgen van elke vertraging, niet-medewerking of blokkade van de zijde van Opdrachtgever of door haar ingeschakelde derden die een spoedige voortgang van uitvoering van (deel)projecten remt en die financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, komen voor rekening van Opdrachtgever. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever zo spoedig als redelijkerwijze informeren over de gevolgen daarvan.
4.5 Opdrachtgever is een afzonderlijke vergoeding verschuldigd voor aanvullende werkzaamheden (meerwerk) die Opdrachtnemer verricht ten gevolge van een wijziging van het ontwerp op verzoek van de Opdrachtgever, nadat het ontwerp is vastgesteld.

Artikel 5 Prijzen

5.1 De door Opdrachtnemer gemaakte aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend.
5.2 Indien een vrijblijvend aanbod door Opdrachtgever wordt aanvaard, heeft Opdrachtnemer het recht dit aanbod binnen 4 dagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
5.3 De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes worden weergegeven in euro’s, waarbij de BTW gespecificeerd is. De vergoedingen worden separaat weergegeven van eventuele reis- en verblijfkosten en kosten die Opdrachtnemer moet maken voor het inschakelen van derden. Opdrachtnemer is gerechtigd om deze kosten onverkort door te belasten aan Opdrachtgever.
5.4 Alle in een offerte van Opdrachtnemer genoemde prijzen, tarieven en kosten zijn gebaseerd op de ten tijde van totstandkoming van de Opdracht geldende tarieven. Genoemde tarieven en kortingen gelden niet automatisch voor toekomstig te leveren diensten. Indien na totstandkoming van de Opdracht, doch voordat de Opdracht geheel is uitgevoerd, tariefbepalende factoren, zoals prijzen en/of loon, een wijziging ondergaan, is de Opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen.

Artikel 6 Betaling

6.1 Opdrachtnemer maakt een offerte waarvoor de Opdrachtgever 14 werkdagen de tijd heeft voor ondertekening. Na ondertekening van de offerte is er een aanbetaling voor de Opdrachtgever van 75%, met een betalingstermijn van 5 werkdagen. Opdrachtnemer factureert Opdrachtgever middels facturen met specificatie van onder meer de projectprijs of de gemaakte uren, eventuele kosten voor meerwerk, de aanschaf van materialen en producten, en de inzet van derden. Opdrachtnemer is gerechtigd om voor delen van projecten deelfacturen te sturen. De resterende 25% dient binnen 5 werkdagen te worden voldaan, tenzij anders overeengekomen.
6.2 Opdrachtgever is nimmer gerechtigd zijn betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer te verrekenen of op te schorten.
6.3 Opdrachtnemer is gerechtigd om aan Opdrachtgever een aanbetaling te vragen van 75% of een ander overeengekomen percentage van de waarde van de Overeenkomst van Opdracht.
6.4 Bij de uitvoering van een project of het inschakelen van derden stuurt Opdrachtnemer voor realisatie een offerte, waarna bij ondertekening een factuur volgt die volledig (100%) betaald moet worden binnen 5 werkdagen, tenzij anders overeengekomen. Indien aanbetaling niet is gedaan, start Opdrachtnemer het project niet. Aanschaf van producten verloopt rechtstreeks tussen Opdrachtgever en derde partij.

Artikel 7 Product, bestelling en levering

7.1 De projecten en producten die Opdrachtnemer levert, kwalificeren als maatwerk, ongeacht of Opdrachtnemer die producten zelf ontwerpt, ontwikkelt of inkoopt bij derden ten behoeve van Opdrachtgever en het project. Opdrachtnemer heeft dan ook geen producten op voorraad. Daarom is Opdrachtgever niet gerechtigd tot het retourneren van projecten of producten.
7.2 Opdrachtnemer is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor eventuele onjuiste informatie over ontwerpen, foto’s, producten of andere informatie die zij ontleent aan websites of andere informatiebronnen van derden.
7.3 Voor sommige producten bestaat de mogelijkheid voor Opdrachtgever of voor Opdrachtnemer om deze zelf op te halen. Voor andere producten of diensten geldt, dat deze door derden geleverd worden zonder dat zelf ophalen mogelijk is. In die gevallen zal Opdrachtnemer na overleg met Opdrachtgever het transport laten verzorgen. Opdrachtgever draagt de kosten voor transport, levering, installatie en montage van deze producten en diensten, inclusief alle daarmee gemoeide kosten. Opdrachtnemer zal deze vooraf kenbaar maken aan Opdrachtgever middels een orderbevestiging of andersoortige bevestiging.
7.4 Opdrachtnemer verstrekt informatie over de verwachte levertijd onder voorbehoud van eventuele vertragingen bij derden.
7.5 Opdrachtgever is gehouden om een voldoende ruime en eenvoudig toegankelijke toegang tot de ruimte waar producten of diensten geleverd worden te verschaffen. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor de eventuele extra kosten of schade die als gevolg van het ontbreken daarvan ontstaat. Transport en montage op een hogere verdieping is vaak mogelijk in overleg met de transporteur, maar geschiedt altijd volledig op risico en kosten van Opdrachtgever.
7.6 Klachten of afwijkingen op producten worden door Opdrachtnemer in behandeling genomen. Indien het gaat om de levering van producten of diensten door derden, dan is Opdrachtnemer bereid om klachten, afwijkingen kenbaar te maken aan deze derde(n), maar is zij niet verantwoordelijk voor de afhandeling daarvan. Die verantwoordelijkheid ligt bij de derde en Opdrachtgever.

Artikel 8 Eigendomsrecht, gebruik & licentie

8.1 Alle auteurs- en ontwerprechten voor de door Opdrachtnemer geleverde diensten, producten, tekeningen, werktekeningen, foto’s, schetsen, projecten, andere materialen zijn en blijven eigendom van de Opdrachtnemer, zowel voorafgaand aan, als tijdens, als na afronding van de Overeenkomst van Opdracht.
8.2 Het is Opdrachtgever niet toegestaan om zonder voorafgaande toestemming het werk zonder vermelding van naam Opdrachtnemer openbaar te maken of te verveelvoudigen.
8.3 Opdrachtnemer heeft, met inachtneming van de belangen van de Opdrachtgever, de vrijheid om ontwerpen en foto’s te gebruiken voor publiciteit of promotie.

Artikel 9 Aansprakelijkheid

9.1 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever is beperkt tot 50% van het factuurbedrag, behoudens de gevallen waarin sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
9.2 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van onjuiste of onvolledige gegevens, bescheiden, inlichtingen en/of materialen die door of namens Opdrachtgever zijn verstrekt.
9.3 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die verband houden met of voortvloeien uit de Overeenkomst van Opdracht.
9.4 Opdrachtgever is verplicht om producten, waaronder begrepen – maar niet beperkt tot – tekeningen, schetsen, ontwerpen, projecten te controleren op inhoud en maatvoering, toegepaste kleuren, gebruikte materialen of beoogde materialen.
9.5 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die Opdrachtgever lijdt als gevolg van een handelen of nalaten van een door haar ingeschakelde derde.
9.6 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan door niet of niet tijdig verstrekte gegevens, bescheiden, inlichtingen en/of materialen die nodig zijn voor een behoorlijke uitvoering van de Opdracht, waaronder begrepen – maar niet beperkt tot – tekeningen, maatvoeringen, Autocad-tekeningen, detailinformatie en wensen van Opdrachtgever.

Artikel 10 Overmacht

10.1 Onder overmacht wordt mede verstaan elke omstandigheid die zich buiten de invloedsfeer van Opdrachtnemer voltrekt en waarop zij geen invloed heeft of redelijkerwijze kan hebben.
10.2 Ingeval van overmacht worden de verplichtingen van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever opgeschort. In situaties waarin die periode van opschorting meer dan twee maanden (60 dagen) in beslag neemt, zijn zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever gerechtigd om de Opdracht te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat. Ingeval Opdrachtgever de Opdracht beëindigt na ondertekening, is zij gehouden om de tot dan toe door Opdrachtnemer gemaakte kosten te vergoeden. Minimaal 50% van het offertebedrag moet betaald worden.
10.3 Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, is zij gerechtigd het al uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betreft het een afzonderlijk contract.

Artikel 11 Klachtenregeling

11.1 Eventuele klachten dient Opdrachtgever zo mogelijk direct, maar in elk geval uiterlijk binnen 30 dagen na afronding van de Opdracht schriftelijk kenbaar gemaakt te hebben aan Opdrachtnemer. Opdrachtnemer zal vervolgens een onderzoek instellen naar de gegrondheid van de klacht. Indien deze gegrond blijkt, zal Opdrachtnemer de werkzaamheden zoals voortvloeiend uit de Overeenkomst van Opdracht alsnog uitvoeren. Indien Opdrachtnemer van mening is dat de klacht ongegrond is, is zij niet gehouden tot uitvoering van enige aanvullende werkzaamheid. Indien Opdrachtnemer constateert dat het alsnog verrichten van werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal Opdrachtnemer haar factuur aanpassen naar een lagere, met de actuele situatie overeenkomende vergoeding. Indien niet of niet tijdig wordt geklaagd, dan kan geen beroep worden gedaan op het gebrek in de prestatie.

Artikel 12 Overige bepalingen

12.1 Opdrachtnemer is te allen tijde bevoegd om een Overeenkomst van Opdracht af te wijzen of niet in behandeling te nemen.
12.2 Opdrachtnemer behoudt het recht om het resultaat van een Opdracht in de vorm van tekeningen en foto’s op haar website te plaatsen of te gebruiken voor elke andere vorm van publiciteit, tenzij Opdrachtgever schriftelijk heeft aangegeven hier niet mee akkoord te gaan.
12.3 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Opdrachtnemer partij is, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, inclusief rechtsbetrekkingen waarbij Opdrachtgever in het buitenland woonachtig of gevestigd is.
12.4 Ingeval sprake is van een geschil tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, zullen partijen eerst pogen om daarover in minne te schikken. Pas als dat niet mogelijk blijkt, is de meest gerede partij gerechtigd de zaak voor te leggen aan de bevoegde rechter.
12.5 De rechtbank te Midden-Nederland, locatie Utrecht, is exclusief bevoegd kennis te nemen van geschillen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.